Vandaag in Boeda - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van moeders meiden - WaarBenJij.nu Vandaag in Boeda - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van moeders meiden - WaarBenJij.nu

Vandaag in Boeda

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg moeders

15 April 2015 | Hongarije, Boedapest

Vandaag hadden we om 10 uur een rondleiding gereserveerd in het Parlement. Dat is een zeer groot en imposant gebouw aan de oever van de Donau. Je kan er alleen maar in met een gids. Wel we waren niet de enige. De halve wereld liep er rond. Goed een engse gids. De rondliding was niet lang en we zijn in niet erg veel kamers geweest. Wel de geweldige hal met de trappen en we hebben de kroon gezien, waar geen foto's gemaakt mochten worden. Leuk maar na iets meer dan een half uur stonden we al weer buiten. Op naar het schoenenmonument. Dit zijn allemaal bronzen schoenen aan de kade. Dit ter herinnering aan de joden in WO2. Deze werden met z'n drieen aan elkaar gebonden, de schoenen moesten ze uit doen, en dan werd er 1 doodgeschoten en zo vielen ze in de Donau. Een zeer indrukwekkend monument.
daarna over de kettingbrug naar de andere kant van de Donau. Daar ligt Borda. Hier wilden we met het tandradbaantje naar boven, maar helaas het was in onderhoud. Dan maaar met bus16 naar boven. Hier hebben we dfe Matthiaskerk bezocht. Erg mooi en heell anders dan de andere kerken. Deze kerk is in zijn geheel beschilderd, en dan een beetje in de oosterse stijl. Toen oiver het vissersbastion. Eeen muur met torentjes, ook wel wat oosters tinten. Het heeft geen nut maar is gewoon leuk en geeft een prima uitzicht op Pest.
Na een lekkere lunch nog lekker door de smalle straatjes van Boeda gelopen en de bus teruggenomen.ndertussen was het einde middag. Op naar het appartement en onze zwemspullen opgehaald. We zijn naar een thermaalbad geweest. Heerlijk dat water van 40 graden. Er waren verschillende baden. Helaas waren er al verschillenden dicht . Ook lekker buiten in het warme water gelegen. Van een hongaar waar Jolanda mee in gesperk raakte kregen we een tip voor een restaurant. Deze servweerde typisch hongaarse gerechten. Weer met de bus en een stukje lopen. Daar aangekomen hoorde we dat het vol was. wij zeer teleurgesteld, dat zag die man waarschijnlijk, want hij kwam ons achteraan en zei dxat hij nog well een klein tafeltje had. Proma toch!!!! Wederom weer heerlijk gegeten. Met de bus en de metro naar huis. Het was flink laat. Maar goed die Palinka na het eten was een prima slaapmutsje. Morgen de dingen die we nog graag willen. Het is onmogelijk om hier alles te zien in 4 dagen. er is ziveel vreselijk veel te zien. We genieten

• 15 April 2015 - 22:19

Gerrit-Jan:

Jullie zijn zeker weer aan vakantie toe als jullie terug komen. Blijf genieten dames.
    Gerrit-Jan